Za boomem nealkoholických nápojů v Kanadě stojí generace Z

17. února 2025

Nápoje bez alkoholu zažívají velký nárůst obliby i v Kanadě. Ten je poháněný především generací Z, která ráda experimentuje a upřednostňuje zdravější životní styl. Největší oblibu mezi nealkoholickými alternativami mají tradičně nealkoholická piva a cidery (76 %), následují nealkoholická vína (16 %) a destiláty (8 %). Právě destiláty jsou nejrychleji rostoucí kategorií. Meziročně zaznamenaly nárůst o 68 %.

Změna spotřebitelských návyků

Dříve byly nealkoholické varianty oblíbené především během akcí typu Dry January. Nyní se však stávají běžnou součástí oslav, rodinných setkání i každodenního života. V průzkumu kanadského statistického úřadu v roce 2023 uvedly dvě třetiny Kanaďanů ve věku 18–22 let, že během uplynulého týdne vůbec nekonzumovaly alkohol, zatímco u starších věkových skupin to bylo 51-57 %. Roli v tom hrála legislativa, jelikož v Kanadě platí nulová tolerance alkoholu pro řidiče do 22 let, ale i inflace, která zvýšila ceny alkoholu, zejména v restauracích.

Růst prodejů a příležitost pro exportéry

V nejlidnatější kanadské provincii Ontario v loňském roce vzrostly prodeje nealko nápojů meziročně o 73 % a oproti roku 2022 dokonce o 189 %. Největší podíl na celkových prodejích mají velká města jako Toronto, Vancouver nebo Montréal. Podobná je situace i v dalších částech Kanady.

Českým exportním firmám se tak otevírají šance prosadit se na kanadském trhu s nealko pivy, víny i destiláty. Změna spotřebitelských preferencí je v tomto případě totiž dlouhodobým trendem, na který se vyplatí zaměřit.

Zdroj: https://www.export.cz/nove-prilezitosti/generace-z-meni-zvyky-kanadanu-trendem-jsou-nealkoholicke-napoje/