Udržitelnost v lahvi: Jak si vede Plzeňský Prazdroj, BOHEMIA SEKT či Mattoni 1873? 

5. června 2025

Udržitelnost není jen slovo, které je zrovna in. Pro řadu společností je to základní hodnota, která se promítá do výroby, obalů i přístupu k přírodě. Podívali jsme se na to, jak k ní přistupují některé známé společnosti, vyrábějící nealkoholické nápojové alternativy. 

Plzeňský Prazdroj: Udržitelně krok za krokem 

Značka Birell spadající pod Plzeňský Prazdroj je neoblíbenější značkou nealkoholického piva u nás. A podobně jako se Birell snaží nabízet chuťově plnohodnotnou alternativu k alkoholickému pivu, buduje i dlouhodobě udržitelnou výrobu. 

V roce 2023 učinil Prazdroj významné kroky směrem k udržitelnější výrobě a dosáhl 48% snížení emisí skleníkových plynů ve srovnání s rokem 2019. Intenzivně investuje do přechodu na obnovitelné zdroje energie, například prostřednictvím instalace solárních panelů a využívání tepla z biomasy. Cílem společnosti je vařit všechna piva a nealkoholické nápoje pomocí energie z obnovitelných zdrojů nejpozději od roku 2030. Součástí udržitelné strategie je i recyklace vody, úsporné osvětlení a snižování uhlíkové stopy logistických řetězců. Veškeré detaily jsou popsány ve Zprávě o udržitelnosti na stránkách společnosti. 

BOHEMIA SEKT: Šetrně i ve vinicích 

Společnost BOHEMIA SEKT byla průkopníkem výroby nealkoholických sektů na tuzemském trhu. Svůj první uvedla už v roce 2007 a od té doby se její nealkoholické portfolio rozrostlo na osm různých produktů z řad sektů, tichých vín i aperitivů. 

Značka mimo jiné realizuje projekt s názvem DoVinic.cz, zaměřený na podporu biodiverzity, zdraví půdy a šetrné hospodaření ve vinicích. V rámci tohoto přístupu obhospodařuje své vinice ekologicky – bez použití syntetických hnojiv a pesticidů. Tyto kroky jsou součástí dlouhodobé filozofie, která staví udržitelnost do centra každodenního rozhodování. Podrobnosti o konkrétních aktivitách společnosti najdete na jejích oficiálních stránkách. 

Podle Svazu vinařů České republiky je ekologické vinohradnictví na vzestupu. V letošním roce představil strategický plán, jehož cílem je mimo jiné do roku 2045 zvýšit podíl ekologicky obhospodařovaných vinic ze současných 6,5 % na 15 %.  

Mattoni 1873: Funkční nápoj s jasnou vizí 

Birgo je funkční nealkoholický drink od Mattoni 1873, který si zakládá na přírodním složení bez konzervantů. Mattoni 1873 je dlouhodobě známá důrazem na ekologii a Birgo není výjimkou. 

Ve výrobě upřednostňují recyklovatelné a lehké obaly, minimalizují uhlíkovou stopu a aktivně se podílejí na iniciativách pro oběhové hospodářství. Cílem je, aby nejen jejich vlastní produkce, ale celé nápojové odvětví bylo udržitelné. Více informací naleznete na stránkách společnosti. 

Bernard: Z billboardu do tašky 

Rodinný pivovar Bernard má ve své nabídce oblíbené nealkoholické pivní mixy z řady Bernard s čistou hlavou. Kromě toho je známý svým neotřelým přístupem ke komunikaci a ukazuje, že nápaditá může být i udržitelnost.  

Před dvěma lety například přišel s nápadem, jak zpracovat reklamní bannery, které by jinak skončily na skládce, a nechal z nich vyrobit stylové chladicí tašky. Vedle recyklace se pivovar zaměřuje i na efektivní využívání energií a podporu lokálních dodavatelů. 

Zdroje: Prazdroj, Bohemia Sekt, SVČR, Mattoni1873, iDnes.cz