Trendem není abstinence ale umírněnost
22. ledna 2024
V posledních letech stoupá obliba nealkoholických variant alkoholických nápojů. Nejznámější a nejvíce oblíbenou kategorií jsou nealkoholická piva. V předloňském roce se u nás Birell stal dokonce nejoblíbenější pivní značkou vůbec. Velký nárůst zažívají nealkoholické destiláty a nealkoholická šumivá vína se u nás stávají velmi oblíbenými.
Podle průzkumu NielsenIQ z roku 2021 si 78 % zákazníků nakupujících nealkoholické varianty kupuje i ty alkoholické. Například u vína se v celosvětovém měřítku třetina lidí přiznává k tomu, že omezují spotřebu alkoholu. V Irsku je to 49 % a v Japonsku dokonce 58 %. Abstinentů je pak mezi konzumenty nealkoholických variant 18 % a jejich podíl roste.
Spíše než abstinence je však nejčastějším motivem spotřebitelů umírněnost a objevování nových chutí a zážitků s čistou hlavou. Důvody jsou různé, nejčastěji lidé zmiňují zdravotní benefity, lepší soustředěnost a možnost užívat si společenská setkání, aniž by si připadali nepatřičně, pokud nechtějí nebo nemohou pít alkohol. Narůstající oblibu nealkoholických variant alkoholických nápojů lze sledovat nejen ze začátku roku v návaznosti na novoroční předsevzetí nebo „suchý únor“, ale v průběhu celého roku. Konzumace se navíc rozšiřuje do průběhu celého dne, ne jen na večerní setkání, potenciál růstu nealkoholické kategorie je tedy skutečně velký.
Zdroj:
Is Abstinence the New Cool?
https://www.meiningers-international.com/wine/news/abstinence-new-cool
The sober curious movement is impacting what Americans are drinking
What are the opportunities for the no/low-alcohol wine category?
https://www.wineintelligence.com/what-are-the-opportunities-for-the-no-low-alcohol-wine-category/
No- and low-alcohol category value surpasses $11bn in 2022
https://www.theiwsr.com/no-and-low-alcohol-category-value-surpasses-11bn-in-2022/