Nealkoholické bublinky: Trend, který dobývá svět

9. srpen 2024

V posledních letech jsme svědky celosvětového boomu nealkoholických šumivých vín, který neuniká ani pozornosti českých spotřebitelů. Tato kategorie je na vzestupu zejména díky rostoucí poptávce po zodpovědnějších alternativách ke klasickým alkoholickým nápojům. Průkopníkem na tuzemském trhu s nealkoholickými šumivými víny se stala před bezmála 15 lety společnost BOHEMIA SEKT. Ta v květnu představila svůj již sedmý nealkoholický nápoj v portfoliu – Bohemia Sekt ICE 0%. Vyzpovídali jsme proto nyní jejich marketingového ředitele Martina Fouska, abychom se dozvěděli víc o vývoji a perspektivách této rychle rostoucí kategorie, o názorech someliérů i o budoucích plánech společnosti.

Vrátíme se ke kořenům. Který nealkoholický produkt byl první ve vaší nabídce? Co bylo impulzem ke vstupu do tohoto segmentu?

Začali jsme nealkoholickým bílým Bohemia Sektem, který byl první plošně distribuovanou alternativou v Česku ke klasickým šumivým a tichým vínům. Vstoupili jsme do tohoto segmentu, abychom nabídli kvalitní alternativu těm, kteří si chtějí vychutnat šumivé víno bez alkoholu.

 

Jak probíhá výroba nealkoholických produktů ve srovnání s klasickými víny?

Výroba začíná stejně jako u klasických vín – zpracováním hroznů, kvašením a výrobou tichého vína. Klíčový rozdíl je v závěrečné fázi, kdy se v našem případě alkohol šetrně odstraňuje pomocí vakuové destilace. Proto se také odborně označují jako „odalkoholizovaná“. Tento proces zaručuje, že si víno zachová svoji chuť a aroma.

Jak byste popsal chuť a aroma nealko vín?

Bohemia Sekt má svěží chuť s ovocnými a květinovými tóny. Je lehký, osvěžující, s vyváženou kyselinkou se zbytkovým cukrem. Nabízíme i bílá a červená nealkoholická tichá vína španělské značky Freixenet, která mají bohatou ovocnou chuť.

Jak jsou tyto varianty vnímány someliéry?

Someliéři mají na nealko vína různé názory. Naším cílem je ukázat, že nealko vína mohou být kvalitní a chutná. To se postupně začíná dařit a někteří someliéři již začínají uznávat jejich potenciál a doporučují je jako vhodnou alternativu k tradičním vínům, například při párování s jídlem.

Kdo je jejich cílová skupina?

Obecně vína bez alkoholu vyhledávají lidé dbající na zdravější životní styl, mladá generace, která aktuálně konzumuje méně alkoholu, a ti, kteří se mu z nějakého důvodu vyhýbají, ale zároveň se nechtějí zříci přípitku.

Jak hodnotíte současný trh s nealkoholickými víny a jeho vývoj v posledních letech?

Nealkoholická šumivá vína jsou rostoucí nápojovou subkategorií, zatímco vysokoprocentní alkohol, piva i tichá vína zaznamenávají pokles nebo stagnaci. Kategorie nealkoholických tichých vín je prozatím velmi malá, ale vidíme v ní potenciál.

Vidíte nějaké specifické trendy v poptávce po nealkoholických vínech v Česku?

Trendy jsou v Česku podobné jako v zahraničí s tím, že se u nás prosazují pomaleji. V Česku roste zájem o nealkoholická vína hlavně mezi mladšími lidmi a těmi, kdo preferují zdravý životní styl. Rovněž se zvyšuje poptávka během svátků a společenských akcí.

Jaké máte plány do budoucna? Plánujete rozšiřovat nabídku nebo vstup na nové trhy?

Máme v nabídce 7 „zero“ nápojů a do budoucna budeme chtít tuto nabídku určitě rozšiřovat. Naším cílem je také zvýšit jejich distribuci v gastronomii. Například prostřednictvím našeho připravovaného projektu „0 % wine friendly“, který bude pomáhat restauracím propagovat nealko vína a spotřebitelům radit, kde je mohou najít.

Prozraďte, jaký je Váš soukromý názor na nealkoholická vína?

Nealkoholická vína jsou skvělou alternativou pro ty, kdo hledají kvalitní pití bez alkoholu. Osobně je považuji za vynikající volbu pro různé příležitosti, kdy je potřeba se alkoholu vyhnout, jako jsou společenská setkání, pracovní obědy nebo řízení. Sklenička patří ke společenským událostem a setkáním a takto si ji mohu dopřát kdykoliv a kdekoliv.

Kdo je Martin Fousek?

V BOHEMIA SEKT působí od roku 2000, ředitelem marketingu se stal v roce 2006. Jeho hlavním úkolem je zastřešení a řízení marketingových aktivit všech značek z portfolia. Dříve působil v marketingu Plzeňského Prazdroje nebo Adidas ČR. Vystudoval ekonomiku a řízení na Vysoké škole chemicko‑technologické v Praze a marketing na VŠE v Praze.