Gen Z mění nápojová menu ve fast-foodu
8. září 2025
Mladá generace už dávno neřeší jen to, kde si dát burger nebo kávu. Generace Z se stává hlavní hybnou silou nealkoholických nápojových inovací. Fast-food řetězce jako McDonald’s, Starbucks, Taco Bell, KFC či Burger King reagují na poptávku po originálních a vizuálně atraktivních drincích, které jsou zábavné, barevné a insta friendly.
Na americkém trhu se objevují nápoje, které by ještě před pár lety nikoho nenapadly. Namátkou můžeme zmínit třeba slushies s nakládanými okurkami, kávy a čaje s perličkami popping boba nebo sirupy s kousky sušeného ovoce. Výrazně roste i obliba tzv. dirty sodas – tedy slazených perlivých nápojů doplněných o sirupy, smetanu nebo netradiční toppingy. Tento trend nyní testují stovky poboček velkých fast-food řetězců po celých USA.
Podle dat Business Insider zaznamenaly iced nápoje v roce 2024 růst o 9,6 %, což je jasný signál, že mladší zákazníci hledají osvěžení a zábavu v jednom. Místo alkoholu volí hravé kombinace, které propojují chuťový zážitek s vizuálním efektem, ideálním ke sdílení na sociálních sítích.
Podobné tendence se začínají objevovat i v Česku. Starbucks u nás pravidelně láká na barevné limitované edice iced drinků a frappé, McDonald’s i KFC testují nové příchutě ledových čajů či ovocných limonád a kavárenská scéna nabízí mnohem víc než jen kávu. Populární jsou bubble tea bary, domácí kombuchy nebo fermentované limonády. Do role prémiové nealko alternativy k vínu se pak čím dál častěji dostávají i perlivé čaje, které si nacházejí cestu do kaváren i specializovaných obchodů.
Zatímco v USA se nealko kreativita soustředí na fast-foody, u nás ji doplňuje silná vlna menších podniků a kaváren, které umí mladé zákazníky oslovit hravými, fotogenickými a zároveň zdravějšími alternativami. Ve všech případech však platí, že alkohol už pro Gen Z není nezbytný k tomu, aby si užili společenský večer.
Zdroj: Business Insider