Dopad suchého února na český trh s alkoholickými i nealkoholickými nápoji 

10. března 2025

Kampaň Suchej únor je pravidelná výzva k abstinenci od alkoholu po celý měsíc. Tento rok, podobně jako v předchozích letech, zaujala širokou veřejnost a stala se tématem diskuzí v českých domácnostech, hospodách a restauracích. Ale jaký má skutečný dopad na prodeje alkoholických a nealkoholických nápojů? Kolik lidí se rozhodlo tento měsíc vydržet bez alkoholu a jaký vliv má tato kampaň na tržby v celém nápojovém průmyslu? 

Účast na kampani a výdrž českých účastníků 

Dle výsledků průzkumu ResSOLUTION Group a Nielsen* si měsíc bez alkoholu vyzkoušelo 22 % dospělých, tedy více než 1,5 milionu lidí (meziroční nárůst o 5 %). Narozdíl od předchozího ročníku se do Suchého února více zapojily ženy (26,4 %) než muži (18,6 %). Největší zapojení je patrné ve věkové skupině 18–34 let (27,6 %), což naznačuje, že mladší generace přistupuje ke konzumaci alkoholu zodpovědněji. 

I přesto, že mnozí lidé začnou s nadšením a odhodláním, část účastníků tuto výzvu nevydrží až do konce. Výzkumy však zároveň ukazují, že každý druhý účastník po skončení výzvy svou spotřebu alkoholu sníží dlouhodobě. 

Dopad na prodeje alkoholických nápojů 

Suchý únor má přímý vliv na alkoholový průmysl, hospody, restaurace i obchody. Pokles tržeb v průběhu února je v podstatě stabilní již několik let a pohybuje se mezi 15-20 %. Letošní odhady mluví o ztrátách v hodnotě až 1,5 miliardy korun. 

Mnozí výrobci alkoholu i bary se snaží tento trend kompenzovat snížením cen nebo vytvářením speciálních marketingových nabídek. 

Vliv na trh s nealkoholickými nápoji 

Zatímco alkoholový průmysl čelí poklesu tržeb, trh s nealkoholickými nápoji vykazuje pozitivní trend. Nealkoholická piva, vína, cidery a koktejly zažívají v tomto období značný nárůst poptávky. Tento trend má dlouhodobý charakter a očekává se, že v příštích letech bude ještě růst. 

Během Suchého února došlo také ke změně návyků spojených s návštěvou gastro provozů, kdy 35,2 % sušičů omezilo nebo zcela vynechalo návštěvy hospod, barů a restaurací. Ti, kteří do gastronomických podniků zavítali, nejčastěji nahrazovali alkohol sladkými nealkoholickými nápoji (39,5 %), nealkoholickým pivem a vínem (38,6 %) nebo perlivou vodou a minerálkami (37,6 %). 

Suchej únor není jen o čtyřech týdnech bez alkoholu, ale především o změně přemýšlení o vlastních návycích a hledání zdravějšího vztahu, často nejen k alkoholu. Inspiraci mezi nealkoholickými alternativami můžete hledat v našem online katalogu.

*Výzkum byl realizován agenturou ResSOLUTION Group a Nielsen prostřednictvím internetového sběru (CAWI). Respondenti jsou součástí National Sample CZ. 

 Zdroje: TZ Suchej únor, Hrot24.cz